Wat zijn de vorderingen op het gebied van genezing van diabetes mellitus?

Ik zou graag willen weten wat de vorderingen zijn in de geneeskunst op het gebied van de genezing van diabetes mellitus. Wat heeft de geneeskunst allemaal geprobeerd wat niet werkte en waar is de hoop op gevestigd? Verschilt dit nog tussen type I en type II?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

@Pelle, T1DM en T2DM zijn fundamenteel verschillende ziektes.

Bij T1DM maakt het lichaam geen insuline meer omdat de alvleesklier beschadigd is; er wordt al een tijd onderzoek gedaan aan zaken als weefseltransplantaties etc. Ik verwacht zelf niet dat er op korte termijn succes wordt geboekt -maar er kan zomaar een doorbraak komen.

Bij T2DM is het probleem niet 'te weinig insuline'. Integendeel, het lichaam zit tsjokvol insuline, alleen zijn de spier- en vetcellen insulineresistent. Er is controverse mbt wat de oorzaak is van T2DM, maar ikzelf denk dat het heel simpel is: teveel eten, en dan vooral teveel koolhydraten. Insulineresistentie is namelijk een natuurlijke reactie van spier en vetcellen; insuline 'vertelt' die cellen om vet en glucose op te slaan; zodra die cellen vol zitten, negeren ze dat signaal. De volgende stap van het lichaam is dan om meer vetcellen aan te maken, om al dat eten alsnog op te slaan, en vooral om de gevaarlijke glucose uit het bloed te halen.

Dat teveel eten zet een negatieve feedbackloop in gang van insulineresistentie>>meer insuline>>meer vetcellen>>>>
insulineresistentie>>meer insuline>>meer vetcellen>>>>
Die feedbackloop loopt stuk zodra de alvleesklier niet meer insuline kan aanmaken.
Als dat laatste waar is (en daar zijn goede argumenten voor) dan is genezen van T2DM eigenlijk heel simpel: MINDER eten en GEEN koolhydraten meer eten.
tinus1969